JIMO Radlík u Jílového - CAFÉ

16. 9. 2015 / PROJEKTY

REMODELING KÁVOVÉHO SERVISU V PRODEJNĚ ČERPACÍ STANICE

VÝVOJ ZÁKAZNICKÝM PREFERENCÍ

Český zákazník si rychle navykl na kvalitní espresso a dnes je jeho nabídka na menších čerpacích stanicích standardem. Kávový koutek je efektivním řešením pro menší čerpací stanice, kdy lze naplno využít přínosů nejmodernějších nápojových automatů.

Dlouhodobým trendem v nabídce nápojů na čerpacích stanicích je zvyšování kvality a sortimentu nápojů společně s nápojovým servisem a vyšší kulturou jejich prodeje a konzumace. Proto nabídka kvalitnějšího nápojového servisu byla jen otázkou krátkého času a nenechala na sebe dlouho čekat – s vlnou remodelingů prodejen se nedílnou součástí interiéru shopu stalo mini bistro či kavárna. Základním produktem v nabídce teplých nápojů na čerpací stanici se stala espresso káva připravovaná obsluhou z čerstvě umletého praženého zrna. V oblasti prodeje horkých nápojů a kávy je trendem zvyšování kvality a rozšiřování sortimentu nápojů, dokonalý servis a kultura prodeje.

Na většině čerpacích stanic je k dispozici klasický vendingový stroj a popřípadě poloautomatický kávovar pro přípravu espressa personálem. S příchodem fenoménu „coffee to go“ silně přibylo zákazníků vyžadujících nápoj na bázi espressa v kelímku s víčkem. Vendingových klientů značně ubývá, zatímco v ranních špičkách u pokladny roste fronta zákazníků nervózně čekajících na obsluhu, která mezi klasickým odbavením sotva stíhá přípravu nápojů. Řešením je posílit tým pracovníků obsluhy nebo zřízení samoobslužného kávového koutku. 

TĚŽKOSTI PŘI ODBAVENÍ ZÁKAZNÍKŮ

Příkladem úspěšné substituce staršího konceptu kávového servisu za moderní kávový koutek s vysoce sofistikovaným samoobslužným automatem je řešení realizované na čerpací stanici JIMO v Radlíku u Jílového v rámci programu CONVENIENCE.

Původní konfigurace kávovového servisu sestávala z vendingového automatu na sypané instatntní nápoje plněné do plastových kelímků a obslužného automatického kávovaru umístěného v zábaří pokladny. V důsledku významného posílení poptávky zákazníků po kvalitní to-go kávě podávané v papírových kelímcích poklesl prodej instantních nápojů z vendingového automatu a naopak příprava a výdej espresso káv obsluhou kapacitně nevyhovoval zvýšenému náporu hlavně v ranních špičkách. Odbavení u pokladny výrazně překračovalo zákazníky akceptovatelnou dobu.

KÁVOVÝ KOUTEK V CENTRU PRODEJNÍ PLOCHY

Zatímco na čerpacích stanicích s dostatečnou prostorovou rezervou by bylo zřízení kávového koutku otázkou určité reorganizace dispozičního řešení prodejny, na malé čerpací stanici je zavedení kávového koutku spojeno s relativně hrubým zásahem spojeným s dopadem do šíře stávajícího sortimentu nabídky zboží. V čerpací stanici JIMO byla naplánována substituce stávajících kávovarů za jediný kávový koutek s dokonalým kávovým servisem, umístěným do centrální pozice v prodejním prostoru na místo akčního čela jedné ze dvou regálových gondol. Snížení regálové kapacity navíc v obchodně exponované impulsní zóně vyvolalo potřebu optimalizace prodávaného sortimentu. Na uprázdněné místo po stávajícím vendingovém automatu se rozšířily sousedící přístěnné regály. Zrušená kapacita čel regálové gondoly v levé části prodejny byla částečně kompenzována umístěním nízkého regálu v oddělení automotive, kde přispěla k přehlednějšímu uspořádání nabídky zboží. Zcela byla zrušena kategorie hraček, jejichž prodeje se propadly pod akceptovatelnou úroveň.

Kávový koutek je v centrální pozici prodejny a určitým problémem bylo vyřešení přívodu vody a elektřiny, které jsou do kafékoutku svedeny ze stropního podhledu prostřednictvím nerezových trubek. Ty zároveň slouží jako nosník pro dřevěný rošt zakrývající záda kávovaru a oddělující zadní část kafékoutku od přiléhající regálové gondoly. V horní části nad roštem je umístěn výměnný poutač s ceníkem základního sortimentu nápojů.

Kávový koutek poskytuje navíc komplexní doprovodný servis, obsahující nabídku několika druhů sladidel, kelímků různých velikostí, míchátek, to-go plastových víček, balené smetany, sirupů na dochucení kapučin, ubrousků a nezbytného odpadkového koše, do kterého otvorem v desce stolu zároveň z automatu odpadává vypresovaný kávový odpad.

VOLBA NÁPOJOVÉHO AUTOMATU

Předpokladem pro úspěšnou a zároveň efektivní realizaci uvedeného řešení nápojového servisu bylo nasazení sofistikovaného automatu nové generace na espresso a speciality z čerstvého mléka Rex Royal S300. Náročný provoz na čerpací stanici kávovar zvládají zákazníci velmi dobře a bez problémů díky intuitivnímu ovládání prostřednictvím dotykového displeje. Podstatné zrychlení odbavení jednotlivých zákazníků jde na vrub vysoké kapacity výdeje horké vody, espressa a mléčných specialit, které mohou běžet i současně.

Automat je vybavený dvěma integrovanými zásobníky na instantní ingredience, takže plně nahradí klasický vendingový stroj – zákazník si může zvolit svou oblíbenou čokoládu, irské cappuccino, vanilkové cappuccino, apod. Novinkou rozšiřující tradiční sortiment nápojů je studená mléčná pěna. Horké dny letošního léta výrazně podpořily zájem zákazníků o horké nápoje v ledové podobě – např. ledové cappuccino, caffé latté. Doslova hitem se pak stala nabídka milk šejků (především jahodového) připravovaného z ledové krémové mléčné pěny.

Modulární konstrukce automatu umožňuje jeho různou konfiguraci. Kávovar byl vybaven modulární 4litrovou chladničkou na mléko. První měsíce provozu potvrdily správnost rozhodnutí pořídit přístroj včetně platebního modulu s vracecím mincovníkem, který byl díky chybě v logistice dodavatele instalován dodatečně po uvedení do provozu. Moduly se zásobníky kelímků a rozřaďovači mlíček, cukrů a míchátek či držák obalů se sypanými čaji objednány nebyly, jelikož jsou většinou integrovány do skříně kafekoutku, případně nahrazeny designovými zásobníky. Na poměrně malé ploše pracovní desky café-koutku se uvolnil prostor pro pohodlnou manipulaci při dochucování nápojů a další obohacení nabídky doprovodného servisu o sirupy, cukřenky s kakaovým práškem či skořicí pro dochucení kapučin.

PROMO AKCE NA DISPLEJI KÁVOVARU

Velký dotykový 7-palcový displej, na kterém je místo pro zobrazení až 24 ikon připravovaných nápojů, zároveň velmi přehledně naviguje obsluhu v případě, že dojde káva, nejsou dovřeny dveře, musí se vysypat odpad atd. Zároveň informuje zákazníka, že se připravuje automatický proplach mléčných cest, aby nevkládal pod výpusť kelímek. Displej provozovatel využívá k další propagaci produktů v nabídce čerpací stanice nebo pro promo akce na produkty vhodné ke kávě. Promo se zobrazuje během přípravy nápojů nebo v době nečinnosti stroje jako screen saver. 

V současnosti se s dodavatelem kávy řeší aktivace telemetrického modulu, který umožní především optimalizovat závoz kávy a ingrediencí a navíc provozovateli poskytne možnost se kdykoliv a kdekoliv připojit prostřednictvím internetu ke stroji a zkontrolovat, zda stroj pracuje, jaký je denní výdej, zda obsluha stroj vyčistila.

ŠIRŠÍ SORTIMENT, VYŠŠÍ KVALITA A SERVIS

Omezení nabídky zboží v impulsní zóně ve prospěch instalace café-koutku bylo určitým kompromisem, který bylo nutné přijmout v důsledku nedostatku volného prostoru prodejny. Zákazníkům toto řešení v současnosti přináší vyšší komfort - netvoří se fronty u pokladny a obsluha se naplno věnuje odbavení nakupujících. Hlavním přínosem je ale především rozšíření sortimentu a zvýšení kvality teplých nápojů a dokonalý doprovodný servis. Prodeje nápojů výrazně předčí ztrátu plynoucí z omezení nabídky impulsního zboží a po počáteční progresi těsně po spuštění do provozu se stále mírně zvyšují.

NAPIŠTE NÁM

Opište prosím následující bezpečnostní kód do pole pod kódem:

Další vzdělávání personálu a manažerů obchodů typu convenience, reg. č. CZ.1.07/3.2.11/03.0071

© 2014 - 2019 CONVENIENCE - Všechna práva vyhrazena.  |  Redakční systém i-servis.cz